Du skal selvfølgelig bruge en airbrush. Nogle er billige og andre dyre, nogle har en stor beholder til maling og andre en lille, nogle har en stor dyse og kan give meget maling andre en lille dyse men er super god til detaljer. Hvis du er i tvivl om hvilken airbrush type passer lige præcis til dit behov, kan du tage en test på IWATA´s hjemmeside.
En airbrush virker ved, at man har en kompressor til at skabe et lufttryk som trækker malingen ud af dysen og ned på det emne du maler på. Du forbinder airbrushen til kompressoren med en luftslange.
Hvad er god airbrush maling? Du skal, som det sidste, bruge noget maling. Jeg vil anbefale at du kigger lidt på akrylbaseret maling, eller det man også kalder vandbaseret maling. Det har minimal lugtgener og er nemt at rense af. køb maling der er lavet til airbrush, da pigmenterne er malet lidt finere.
Opfinderen var Charles Burdick der i 1892 byggede den første egentlige airbrush som vi kender den i dag. Dengang blev den hovedsaligt brugt til retouchering og farvelægning af sort/hvid fotos. Den blev hurtigt videreudviklet til et design vi stort set kender den i dag af Olaus World som var ansat hos Thayer & Chandler airbrush firma, et firma der senere blev solgt til Badger..
Tilbage i 60érne var den meget populær i reklame branchen, og mange tegnere lavede de ligeså berømte pinups. Senere i 70érne var den meget anvendt hos kunstnere der malede photorealisme. De blev ikke værdsat for deres kunst, folk/kritikere kunne ikke forstå pointen i at male et foto, i stedet for at tage et billede med et kamera. Her havde de muligheden for at lave de første foto tricks, ved at kombinere foto og airbrush ophævede de tyngdekraften, tilføjede surrealistiske elementer, lavede kvindelige cyborgs og det lignede et rigtigt foto!
Mange af disse objektive tricks bliver i dag erstattet af elektroniske billedmanipulering, som tidsmæssigt er hurtigere i opbygning og hvor vedvarende og direkte redigering er langt nemmere.
En airbrush er en lille sprøjtepistol, hvor man via luft (*6) trykker flydende farve ud af en farvekop (*1). Herfra løber farven ud i en dysse (*3), og bliver forstøvet ud på papiret eller emnet.
Der findes forskellige typer airbrush, men den mest almindelige til mindre tegneopgaver, er en double action airbrush. Hvilket betyder at man både kan regulere luft tilstrømningen og farvemængden. Dette styres af én knap (*2), når man trykker ned aktiveres luftventilen og der kommer luft og når man trækker tilbage kommer der farve. Jo mere man trykker ned, desto mere luft kommer der ud. Det samme gælder farven; jo mere man trækker tilbage, desto mere farve kommer der ud af dyssen. Det der regulerer farvemængden, er en lille nål der sidder inde i airbrushen (*4). Nålen sidder fast med en klemme skrue (*8) inde i bagkroppen. Her sidder der også en lille fjeder der skubber nålen frem i dysen som derved lukker af for maling.
Da det jo er luft der driver en airbrush *1, skal man have en luftslange *2 og en kompressor *3 eller ligende til luftforsyning.
Det kan anbefales at investere i en kompressor med vandudskiller og en lufttank, hvis det er noget man vil bruge tit. Tanken gør, at motoren ikke bliver alt for varm når den kører over flere timer i træk. En vandudskiller renser luften for evt urenheder og vandpartikler.
Det kan måske virke uoverskueligt at begynde med at male med airbrush, og det kan være en langsom læringsproces. Der er som nybegynder, en masse man skal sætte sig ind i. Det mest vigtige er at lære hvordan man renser sin airbrush efter brug, da gamle indtørrede pigmenter kan ødelægge dit sprøjtemønster og airbrushens ydeevne betydeligt. Man skal lære at fortynde malingen lidt for at gøre den mere flydende og medgørlig i den lille dyse. Man skal også lære at "planlægge" fremgangsmåden i selve motivopbygningen, da det ikke er helt ligegyldigt om man starter med de mørke eller lyse farver, bagerst eller forrest i motivet.
Men ét er sikkert; det koster dig lidt tid at øve forskellige ting igennem. Øvelse gør mester, sådan er det også med en airbrush.
Men når man ved at det kræver øvelse og bliver mere og mere kompetent finder man ud af; at det er alle anstrengelserne værd. Det er et dejligt redskab at tegne eller male med, som kan skabe de mest vidunderlige toneovergange og andre flotte effekter.
Jeg har lavet en airbrush kanal på YouTube som du med garanti kan få glæde af hvis du er nybegynder til airbrush. Her kan du finde videoer i kronologisk rækkefølge fra helt nybegynder til den mere øvede.
Atomisering eller forstøvningen af malingen ud på emnet, kan reguleres gennem nogle forskellige varianter. Det er et vigtigt emne at sætte sig grundigt ind i, fordi du igennem det forstår, hvordan man får det perfekte sprøjtemønster hver gang.
Jeg vil i det nedenstående beskrive de tre faktorer der spiller ind, så som dysestørrelse på din airbrush, lufttrykket fra kompressoren og sidst malingens tykkelse, så du som nybegynder kan komme godt igang.
Den airbrush du allerede har eller overvejer at købe, har en dyse og en nål hvilket er afgivet i et millimeter mål. Det kan være alt fra 0,12 og op til 0.5 mm. En detalje airbrush som vil være god tæt på emnet vil have en lille dyse, og modsat en god allround airbrush vil have en medium dyse som fx 0,3mm og en airbrush til store flader så som motiv på biler, lastbiler mv kan have dyse fra 0,3-0,6mm. De sidst nævnte vil være dårlige til fine detaljer. Glem millimeterne lidt og bare tænk små, mellem og store dyser. De små og mellem dyser kræver ikke så meget lufttryk som de store dyser for at atomisere malingen ud på emnet, men de vil have svært ved fed maling som ellers vil dække underlaget godt. Derfor kan det være, at hvis man har en airbrush med lille eller mellem dyse, at malingen skal reduceres lidt for bedre at passere i dysen og blve atomiseret i et godt flow. Og det kan være at du skal lidt ned i lufttrykket, for at være helt tæt på emnet.
Modsat er airbrushes med en stor dyse god til fed maling som vil dække underlaget bedre og i færre passager, eller strøg. Og du kan med fordel øge lufttrykket for bedre at lave en god atomisering.
Prøv dig frem med den maling du har puttet i koppen, og mal ned på et stykke papir i den afstand du tænker at bruge på u underlaget, - kig på sprøjtemønstret. Er get groft og grynet skal du op i lufttryk, løber malingen og er meget våd skal du måske gøre malingen mere tyk ved at tilføje mere maling, eller måske lidt ned i lufttryk. Jeg har altid et øveark liggende meget tæt på det emne jeg arbejder på, da der jævnligt bliver tjekket om airbrushen sprøjter som den skal. Især ved farveskift skal den tjekkes om sprøjtemønstret er i orden, da mængden af pigmentering er forskellig i de forskellige farver og forskellige blandinger.
Herunder er der nogle guidelinjer til at indstille efter:En airbrush med lynkobling som har en luftskrue monteret, hvor man meget nemt kan regulere ned i lufttrykket, hvis man er tæt på emnet.
De plejer ikke at være specielt dyre og de giver rigtig god mening at have sat på. Det gør det desuden nemmere at skifte airbrushes, eller at tage slangen af airbrushen, hvor kompressorens tank ikke bliver tømt, hvilket lynkoblingen lukker af for.
Fortynding af airbrush maling
© 2023 Frederik Larsen/fl-air.dk