Alt om airbrush

Hvordan kommer du igang med at male med airbrush? 

Er du ny til airbrush?


Hvad skal du bruge for at starte med airbrush?

Airbrush

Du skal selvfølgelig bruge en airbrush. Nogle er billige og andre dyre, nogle har en stor beholder til maling og andre en lille, nogle har en stor dyse og kan give meget maling andre en lille dyse men er super god til detaljer. Hvis du er i tvivl om hvilken  airbrush type passer lige præcis til dit behov, kan du tage en test på IWATA´s hjemmeside.

Kompressor

En airbrush virker ved, at man har en kompressor til at skabe et lufttryk som trækker malingen ud af dysen og ned på det emne du maler på. Du forbinder airbrushen til kompressoren med en luftslange.

Maling

Hvad er god airbrush maling? Du skal, som det sidste, bruge noget maling. Jeg vil anbefale at du kigger lidt på akrylbaseret maling, eller det man også kalder vandbaseret maling. Det har minimal lugtgener og er nemt at rense af. køb maling der er lavet til airbrush, da pigmenterne er malet lidt finere.

Historie om airbrush

Opfinderen var Charles Burdick der i 1892 byggede den første egentlige airbrush som vi kender den i dag. Dengang blev den hovedsaligt brugt til retouchering og farvelægning af sort/hvid fotos. Den blev hurtigt videreudviklet til et design vi stort set kender den i dag af Olaus World som var ansat hos Thayer & Chandler airbrush firma, et firma der senere blev solgt til Badger.. 

Tilbage i 60érne var den meget populær i reklame branchen, og mange tegnere lavede de ligeså berømte pinups. Senere i 70érne var den meget anvendt hos kunstnere der malede photorealisme. De blev ikke værdsat for deres kunst, folk/kritikere kunne ikke forstå pointen i at male et foto, i stedet for at tage et billede med et kamera. Her havde de muligheden for at lave de første foto tricks, ved at kombinere foto og airbrush ophævede de tyngdekraften, tilføjede surrealistiske elementer, lavede kvindelige cyborgs og det lignede et rigtigt foto! 

Mange af disse objektive tricks bliver i dag erstattet af elektroniske billedmanipulering, som tidsmæssigt er hurtigere i opbygning og hvor vedvarende og direkte redigering er langt nemmere.


Hvordan virker en airbrush?

En airbrush er en lille sprøjtepistol, hvor man via luft (*6) trykker flydende farve ud af en farvekop (*1). Herfra løber farven ud i en dysse (*3), og bliver forstøvet ud på papiret eller emnet.

Der findes forskellige typer airbrush, men den mest almindelige til mindre tegneopgaver, er en double action airbrush. Hvilket betyder at man både kan regulere luft tilstrømningen og farvemængden. Dette styres af én knap (*2), når man trykker ned aktiveres luftventilen og der kommer luft og når man trækker tilbage kommer der farve. Jo mere man trykker ned, desto mere luft kommer der ud. Det samme gælder farven; jo mere man trækker tilbage, desto mere farve kommer der ud af dyssen. Det der regulerer farvemængden, er en lille nål der sidder inde i airbrushen (*4). Nålen sidder fast med en klemme skrue (*8) inde i bagkroppen. Her sidder der også en lille fjeder der skubber nålen frem i dysen som derved lukker af for maling.


  1. kop til maling
  2. aftrækker
  3. dyse med dysekappe
  4. nål
  5. luft kanal til dyse
  6. til luftslange
  7. nåle fjeder
  8. klemmeskrue til nål

Hvad er en god kompressor til airbrush?

Da det jo er luft der driver en airbrush *1, skal man have en luftslange *2 og en kompressor *3 eller ligende til luftforsyning.

Det kan anbefales at investere i en kompressor med vandudskiller og en lufttank, hvis det er noget man vil bruge tit. Tanken gør, at motoren ikke bliver alt for varm når den kører over flere timer i træk. En vandudskiller renser luften for evt urenheder og vandpartikler.

Til airbrush kan man få mange forskellige typer af kompressorer. Nogle der larmer meget og nogle der er helt stille, nogle der ikke kan tåle at køre i timevis da de bliver alt for varme og nogle med lufttank som godt kan tåle at køre hele dagen. Der findes nogle helt billige og nogle meget dyre - og som alt andet i denne verden hænger pris og kvalitet sammen. Men gør op med dig selv hvad dit behov er, og køb ud fra det.

Hvordan kommer du godt igang mad at male med airbrush?

Det kan måske virke uoverskueligt at begynde med at male med airbrush, og det kan være en langsom læringsproces. Der er som nybegynder, en masse man skal sætte sig ind i. Det mest vigtige er at lære hvordan man renser sin airbrush efter brug, da gamle indtørrede pigmenter kan ødelægge dit sprøjtemønster og airbrushens ydeevne betydeligt. Man skal lære at fortynde malingen lidt for at gøre den mere flydende og medgørlig i den lille dyse. Man skal også lære at "planlægge" fremgangsmåden i selve motivopbygningen, da det ikke er helt ligegyldigt om man starter med de mørke eller lyse farver, bagerst eller forrest i motivet.

Men ét er sikkert; det koster dig lidt tid at øve forskellige ting igennem. Øvelse gør mester, sådan er det også med en airbrush.

Men når man ved at det kræver øvelse og bliver mere og mere kompetent finder man ud af; at det er alle anstrengelserne værd. Det er et dejligt redskab at tegne eller male med, som kan skabe de mest vidunderlige toneovergange og andre flotte effekter.

Jeg har lavet en airbrush kanal på YouTube som du med garanti kan få glæde af hvis du er nybegynder til airbrush. Her kan du finde videoer i kronologisk rækkefølge fra helt nybegynder til den mere øvede.
Den er bestemt et kig værd!

Hvad betyder atomisering når du bruger airbrush? 


Atomisering eller forstøvningen af malingen ud på emnet, kan reguleres gennem nogle forskellige varianter. Det er et vigtigt emne at sætte sig grundigt ind i, fordi du igennem det forstår, hvordan man får det perfekte sprøjtemønster hver gang. 
Jeg vil i det nedenstående beskrive de tre faktorer der spiller ind, så som dysestørrelse på din airbrush, lufttrykket fra kompressoren og sidst malingens tykkelse, så du som nybegynder kan komme godt igang. 

  • Der er to passager i en dyse - en passage til luft og en til maling. Atomiseringen opnås ved, at der dannes et vakuum af luft, som trækker maling ind i luftstrømmen. På dette tidspunkt bliver luft blandet med væske og en sprøjtetåge forlader dysen.

Dyse størrelse


Den airbrush du allerede har eller overvejer at købe, har en dyse og en nål hvilket er afgivet i et millimeter mål. Det kan være alt fra 0,12 og op til 0.5 mm. En detalje airbrush som vil være god tæt på emnet vil have en lille dyse, og modsat en god allround airbrush vil have en medium dyse som fx 0,3mm og en airbrush til store flader så som motiv på biler, lastbiler mv kan have dyse fra 0,3-0,6mm. De sidst nævnte vil være dårlige til fine detaljer. Glem millimeterne lidt og bare tænk små, mellem og store dyser. De små og mellem dyser kræver ikke så meget lufttryk som de store dyser for at atomisere malingen ud på emnet, men de vil have svært ved fed maling som ellers vil dække underlaget godt. Derfor kan det være, at hvis man har en airbrush med lille eller mellem dyse, at malingen skal reduceres lidt for bedre at passere i dysen og blve atomiseret i et godt flow. Og det kan være at du skal lidt ned i lufttrykket, for at være helt tæt på emnet.
Modsat er airbrushes med en stor dyse god til fed maling som vil dække underlaget bedre og i færre passager, eller strøg. Og du kan med fordel øge lufttrykket for bedre at lave en god atomisering. 

Hvilket lufttryk skal jeg bruge når jeg airbrusher?

Men med det ovenstående i mente - hvad er så det rigtige lufttryk? Som udgangspunkt har jeg sat min luftregulator på 2,2 bar, hvor jeg så derfra regulerer ned derfra. Hvis du har en detaljepistol så som 0,12 - 0,2mm, så er det måske ikke nødvendigt at have den på 2,2bar, så vil det måske være 1,5 bar fast.  Du kan indstille luften på kompressorens luftregulering, den plejer at være placeret på toppen af luftfiltret.

De fleste airbrushes I dag er bygget så luften reguleres med aftrækkeren, hvor jo mere du trykker ned, desto mere luft kommer ud. Men det er svært at styre og jeg vil derfor anbefale at du finder det højeste lufttryk som kompressoren skal give til din maksimale tryk fx, 2,2bar. Hvorefter du indstiller luften ned derfra på enten en lynkobling med luftskrue, som vist på billedet. På den måde er det nemt at nedregulere i lufttrykket, hvis der er behov for det. 
Hvis du altid giver konstant luft slipper du for meget ballade med dit sprøjtemønster. Hold altid aftrækkeren helt trykket ned og træk tilbage når du vil give maling, bliv ved med luften og slip den som det sidste. På den måde slipper du for en klat maling i begyndelsen af alle dine strøg. Gør det til en vane at bruge konstant luft. 

Prøv dig frem med den maling du har puttet i koppen, og mal ned på et stykke papir i den afstand du tænker at bruge på u underlaget, - kig på sprøjtemønstret. Er get groft og grynet skal du op i lufttryk, løber malingen og er meget våd skal du måske gøre malingen mere tyk ved at tilføje mere maling, eller måske lidt ned i lufttryk. Jeg har altid et øveark liggende meget tæt på det emne jeg arbejder på, da der jævnligt bliver tjekket om airbrushen sprøjter som den skal. Især ved farveskift skal den tjekkes om sprøjtemønstret er i orden, da mængden af pigmentering er forskellig i de forskellige farver og forskellige blandinger.

Herunder er der nogle guidelinjer til at indstille efter:
  • Tyndtflydende maling (maling med meget reducer) skal som regel have mindre luft end tyktflydende maling.
  • Kommer man helt tæt på emnet i detaljer skal den virkelig ned i tryk, helt ned til 0,5-1 bar, og omvendt skal det op i lufttryk hvis det er større flader, så som baggrunde mm der skal fyldes ud.
  • Stor dyse kræver mere luft end den lille dyse for korrekt atomisering. Hvis airbrushen ikke får nok luft bliver atomiseringen af malingen grov, hvilket vises som pletter på underlaget.
  • Er der pearl effekt i malingen, skal der også mere luft og en større dysediameter til for at få det til at atomisere korrekt. Her kan det være helt op til 3 bar sammen med en god afstand til emnet.

En airbrush med lynkobling som har en luftskrue monteret, hvor man meget nemt kan regulere ned i lufttrykket, hvis man er tæt på emnet. 
De plejer ikke at være specielt dyre og de giver rigtig god mening at have sat på. Det gør det desuden nemmere at skifte airbrushes, eller at tage slangen af airbrushen, hvor kompressorens tank ikke bliver tømt, hvilket lynkoblingen lukker af for. 

Fortynding af airbrush maling


Airbrush maling kan med fordel reduceres for at opnå nogle bedre egenskaber. I det her beskriver jeg udelukkende om akryl maling. Akryl maling er et vandbaseret produkt som faktisk bare kan reduceres med Alm vand. Men jeg vil altid anbefale at købe den reducer der hører til det enkelte mærke. Dette for at få den bedste egenskab og de bedste vedhæftning muligt. Men hvis man gerne vil bruge vand, skal man bruge demineraliseret vand, da det er fri for kalk der kan give belægning i dysen. 
Der står gerne på de forskellige malinger hvordan de kan reduceres, men jeg fortynder gerne til de har gode transparante egenskaber, hvor jeg bedre kan styre hvor mørk eller mættet en farve skal være på underlaget ved at bygge den op i mange lag. Hvilket jeg har gjort med farven til dette billede.

  • Jo mere reducering der påfyldes en maling, desto mere transparent og tyndflydende bliver den, på grund af større afstand mellem pigmentkornene.
  • Jo mindre reducering der tilføres en maling, desto bedre dækker den underlaget og kan være forholdsvis tyktflydende, fordi pigmenteringen bibeholdes i malingen.